Nærmer seg ferdigstillelse: Dette skjer med arbeidet på Østre Halsen

Innhold

Første etappe i vei- og avløpsarbeidene nærmer seg slutten. I oktober åpner endelig veien på nedsiden av Østre Halsen skole.

Østre Halsen skole - sett fra Saltbrygge-sida
Fortauene ved skolen skal snart asfalteres. Det kommer også en rundkjøring her.

I mai avbestilte Larvik kommune de resterende arbeidene med entreprenør Arnadal for vann- og avløpsprosjektet på Østre Halsen. H&K Sandnes overtok jobben med å ferdigstille arbeidet i Iver Hesselbergvei, Oterøyveien og deler av Gonveien.

Asfalterte veier før fellesferien og fortau før skolestart

Fire lag arbeider for å slutteføre første etappe med blant annet asfaltering, to rundkjøringer i Iver Hesselbergsvei, nytt fortau, kantstein og to lag asfalt.

Før fellesferien ble blant annet Iver Hesselbergsvei asfaltert. Prosjektleder Dler Jaf forteller at det er planlagt å asfaltere fortauene på begge sider av gaten før skolestart.

Prosjektleder Dler Jaf
Prosjektleder Dler Jaf.

– Målet er å asfaltere fortauene på begge sider av veien hvis vi rekker, men vi prioriterer fortauet på skolesiden, sier han.

Oppfordrer foresatte til å gå og sykle med barna

SFO starter opp mandag 5. august, mens første skoledag er mandag 19. august.

Skal du levere eller hente barn oppfordrer rektor Grethe Ofstad Kulseng til at foresatte går eller sykler med de minste barna til SFO og skole.

– Barna har godt av å gå eller sykle til skolen, da er de mer opplagte og klare for skoledagen, sier rektoren.

Rektor Grethe Ofstad Kulseng
Rektor Grethe Ofstad Kulseng.

Droppsone i Halsegata

Kommunen ønsker å unngå trafikk i Halsegata. Det er på grunn av at det i deler av Iver Hesselbergs gate er anleggstrafikk. Besøkende til frisør og kafé kan parkere på egen parkeringsplass og ikke i veibanen.

Det er fortsatt droppsone i Halsegata hvor foresatte kan slippe av barna, i tillegg er det parkering forbudt og stans forbudt i gata.

–  Har du mulighet til å følge barnet i stedet for å kjøre dem er det det beste. Må du bruke bilen kan du parkere ved Østre Halsen kirke eller i C.A. Larsens vei, sier rektoren og legger til at parkeringsplassene på skolens område er for de ansatte.

Skilt veien stengt
Besøkende til frisør og kafé kan parkere på egen parkeringsplass og ikke i veibanen, men kommunen oppfordrer til å gå eller sykle for å begrense trafikken i Iver Hesselbergsgate - på grunn av anleggstrafikken.
Dropp-sone i Halsegata
Skolen starter opp igjen mandag 19. august. Foresatte som må kjøre elever til skolen oppfordres til å bruke droppsonen i Halsegata.
Veiearbeid i Gonveien
Gang- og sykkelvei langs Gonveien åpner i oktober.

Anbudskonkurranse for andre etappe

I oktober er altså første etappe av prosjektet ferdig og Iver Hesselbergs vei åpner for gjennomkjøring.

Kommunen nå er i gang med å lyse ut anbudskonkurranse for entreprenør for etappe to som inkluderer Halsegata, Hølensgate og Skipperløkka. Oppstart av etappe to er foreløpig ikke bestemt.

– Vi inviterer til et nytt informasjonsmøte tidlig høst, avslutter prosjektleder Dler Jaf.

Prosjektleder og rektor Østre Halsen skole
Prosjektleder Dler Jaf møtte rektor Grethe Ofstad Kulseng denne uka for å gi en oppdatering om prosjektet. Rektoren ser fram til arbeidet blir ferdig. – Det blir veldig fint her, sier hun.

Status vei- og avløprosjektet på Østre Halsen

• Oterøyveien, Hølensgate og Iver Helsselbergs vei frem til frisørsalong ble asfaltert før fellesferien
  • Det planlegges å asfaltere fortauene langs Hølensgate og Iver Hesselbergs vei før skolestart, fortau på skolesiden blir prioritert
  • Arbeidet med graving på østsiden av skolen fortsetter mot Gonveien, og innkjøring/utkjøring fra Iver Hesselbergsvei/Gonveien stenges fra uke 32 og åpner i oktober
  • Gang- og sykkelvei langs Gonveien åpner i oktober
  • Arbeidet med to rundkjøringer i Iver Hesselbergsvei starter opp senere
  • Trafikken fra båthavna ledes tilbake til Rekkeviksgata, og etter hvert inn mot Iver Hesselbergsvei
  • Gloppesenteret får innkjøring fra Gonveien direkte
  • Det grønne området ved frisørsalong og kafé skal tilbakeføres
  • Etappe én – som inkluderer arbeidene i Iver Hesselbergvei, Oterøyveien og deler av Gonveien ferdigstilles i oktober.
  • Kommunen er i gang med anbudskonkurranse for etappe to med Halsegata Startdato for andre etappe blir avtalt med ny entreprenør når avtalen er i havn.